تازه ترین اخبار 5+1 - نسخه قابل چاپ +- بانک سریال نامبر و کرک برنامه و نرم افزار های مختلف (https://www.forum.svba.ir) +-- انجمن: تفریحی و سرگرمی - مطالب جذاب و مفید (/forumdisplay.php?fid=22) +--- انجمن: اخبار (/forumdisplay.php?fid=24) +--- موضوع: تازه ترین اخبار 5+1 (/showthread.php?tid=71) |
تازه ترین اخبار 5+1 - morteza - 23-01-2014 23:54 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. آخرین اخبار از مذاکرات ایران و 5 بعلاوه 1/ پیشنهاد5 بعلاوه 1 برای برداشتن گامهای ملموس اعتمادسازی دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ما باید نیاز خود را برطرف کنیم، تصریح کرد: هر آنچه نیاز داشته باشیم تولید میکنیم؛ غنیسازی اورانیوم چه ۵درصد و چه ۲۰درصد.0 سعجلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان امروز (چهارشنبه) پس از پایان دو دور مذاکره با نمایندگان 1+5 و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری به تشریح برخی از توافقات حاصله پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
*پیشنهاد1+5 برای برداشتن گامهای ملموس در راستای اعتمادسازی در شش ماه آینده وی ضمن قدردانی از دولت قزاقستان برای میزبانی مذاکرات و قدردانی از ملت قزاقستان و شخص نظربایف برای توجه ویژه به این گفتوگوها گفت: ایران شش ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای گفتوگوها اعلام کرد، این طرح 5 محور برای همکاریها داشت و قرار شد این طرح بررسی و به ما پاسخ داده شود. جلیلی افزود: روز گذشته طرف مقابل در پاسخ به پیشنهادات و طرح ایران، پیشنهاداتی را ارائه کرد که ناظر بر برخی محورهای طرح پیشنهادی ایران بود. وی گفت: برخی نکات در این پاسخ نسبت به قبل واقع بینانهتر بود و سعی شده بود که در برخی موارد به دیدگاههای ایران نزدیک شود که این را مثبت تلقی میکنیم. اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: 1+5 پیشنهاد کرد گامهای ملموسی برای شش ماه آینده و در جهت اعتمادسازی برداشته شود و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شد. دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: تأکید ایران بر متوازن و هم زمان بودن گامها بود و اینکه پیشنهادات نباید نافی حقوق ایران باشد. وی افزود: قرار شد در تاریخ 27 و 28 اسفند جلسه کارشناسی در شهر استانبول و 16 فروردین جلسه سیاسی با 1+5 مجددا در آلماتی برگزار شود. جلیلی خاطرنشان کرد: این گفتوگوها را گامی مثبت میدانیم که میتواند با رویکردی سازنده و برداشته شدن گامهای متقابل تکمیل شود. *1+5 درخواستی برای تعطیلی سایت فردو نداشته است دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پیشرفتهای فنی ایران در موضوع هستهای و مقاومت کشورمان در قبال تحریمهای اعمال شده چه اثری بر روند مذاکرات داشته است؟ گفت: ایران به عنوان عضو فعال آژانس در چارچوب ان پی تی و آژانس فعالیت خود را ادامه میدهد. در این زمینه ظرفیتهای علمی کشور پیشرفتهای خوبی را رقم زده و ما امروز در بخشهای مختلف با اتکا به ظرفیتهای بومی توانستهایم موفقیتهای خوبی داشته باشیم که به شکل تصاعدی ادامه دارد. وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات با توجه به وجود عناصر تندرو در آمریکا افزود: روندی که در 8 ماه گذشته از پیشرفت علی رغم فشارهای زیادی که علیه ملت ایران به کار بردهاند شاهد بودهایم منجر به نتایج خوبی شده است که برای آنها نیز قابل توجه میباشد. جلیلی به برگزاری نشست کشورهای عدم تعهد در شهریورماه سال جاری در تهران اشاره کرد که در آن نمایندگان و مقامات بیش از 120 کشور جهان حضور داشتند و یادآور شد: ایران به عنوان ریاست جنبش حقوق هستهای خود را در این اجلاس اعلام کرده که مورد قبول شرکت کنندگان نیز قرار گرفت. وی در ادامه با اشاره به پیشرفتهای ایران در عرصههای مختلف گفت: آنها در سال 2012 اذعان کردند که ایران بالاترین رشد علمی را داشته و در سال گذشته صادرات غیرنفتی و تولیدات گوناگون ایران رشد چشمگیری داشته است.بورس ایران در سال گذشته 62 درصد رشد داشته که نشان میدهد فشارهای اقتصادی که علیه ملت مان اعمال میکنند نتیجهای نداشته است. جلیلی خاطرنشان کرد: همچنین مردم در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با نشاطتر و محکم تر حمایت و پشتیبانی خود را اعلام کردند که این مجموعه شرایط نشان میدهد آنها باید به راهبرد جدیدی فکر کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سؤال که ایران پس از 8 ماه چگونه توانسته نظر 1+5 را تغییر دهد و برای ادامه این روند چه لوازمی نیاز است؟ اظهار داشت: اگر ارزیابی از عملکرد 8 ماهه گذشته داشته باشند، به آنها کمک خواهد کرد که به سمت راهبرد صحیح بروند. البته پیشنهاد آنها در آلماتی واقع بینانهتر به نظر میرسید که به نظر می رسد آنها به این نتیجه رسیدهاند که باید واقع بینانهتر رفتار کنند. جلیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال تعطیلی سایت فردو نیز گفت: این سایت یک سایت قانونی و شناخته شده برای آژانس است که زیر نظر آژانس فعالیت خود را ادامه میدهد و بسته شدن آن هیچ توجیهی نداشته و چنین درخواستی را آنها نداشتهاند. وی در خصوص تاثیر توافقات ایران با 1+5 در مذاکرات فنی آژانس نیز اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فعالترین عضو آژانس بوده و بیشترین همکاری را با این نهاد دارد زیرا ما از رفتار خود مطمئنیم و مشکلی با شفاف سازی نداریم اما اگر این همکاریها فراتر باشد باید در چارچوب هایی باشد که این چارچوبها باید شکل بگیرد و ما آنها را مطرح کردهایم. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ سؤال دیگری در خصوص توقف غنی سازی 20 درصد اظهار داشت: آنها به پیشنهاد مسکو که ایران ارائه داد نزدیکتر شدهاند اما موضوع همکاری میتواند کمک کننده باشد و آنها به این نتیجه رسیدهاند که باید گامهای واقعبینانهتری را برای نزدیکی به ایران بردارند. *استفاده از ابزار فشار برای موفقیت گفتوگوها قطعاً بینتیجه است جلیلی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از گفتوگوها استقبال کرده و همواره گفتهایم که آنچه میتواند برای موفقیت همکاریها مفید باشد، این است که طرفین با راهبرد، سریع و صحیح وارد گفتوگو شوند. وی افزود: بارها گفتهایم که گفتوگو باید برای همکاری باشد. راهبردهایی از جمله استفاده از ابزار فشار برای موفقیت گفتوگوها حتما بینتیجه است و بیجواب خواهد بود. جلیلی اظهار داشت: کسانی که مدعی بودند تحریمهای فلج کننده را بر ملت ما تحمیل کردهاند و در این هشت ماه به زعم خود بیشترین فشارها را علیه ملت ما اعمال کردند، شاهدند که این فشارها و رفتارها برای آنها نتیجهای نداشته است. آنها باید این واقعیت را درک کنند که بهترین راه تصحیح این راهبرد و ورود به مسیر جدید است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره اینکه ایران در چه شرایطی غنی سازی 20 درصد را متوقف میکند؟ خاطرنشان کرد: هر پیشنهادی برای همکاری، شفاف سازی و اعتمادسازی باید بر مبنای پذیرفته شدن حقوق جمهوری اسلامی ایران و حق هستهای آن از جمله غنی سازی اورانیوم باشد و موضوعات در این چارچوب، میتواند مورد گفتوگو قرار گیرد. جلیلی با بیان اینکه سه سال پیش در مذاکرات ژنو 2 مطرح کردیم که برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیازمند سوخت 20 درصد هستیم، اظهار داشت: متأسفانه آنها پاسخ مناسبی ندادند و ما خود اقدام به تولید سوخت کردیم. وی تصریح کرد: تولید سوخت 20 درصد برای تأمین نیازهایمان حق مسلم ماست که براساس معاهده ان پی تی به ما داده شده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اینکه برای تأمین نیازهایمان میتوانیم همکاری کنیم، میتواند در گفتوگوها مورد بحث قرار گیرد اما باید اعتماد ملت ایران جلب و رفتارهای خصمانه و در مقابله با ملت ایران کنار گذاشته شود. خبرنگاری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی عنوان کرده که با 1+5 در تماس نزدیک است نظر جلیلی را جویا شد که وی در این باره گفت: توصیه ما به 1+5 این است که هزینه دیگران را نپردازند. برخی میخواهند با هزینه بعضی از اعضای 1+5 یا مجموعه آنها، اهداف خود را دنبال کنند. مذاکره کننده ارشد ایران رژیم صهیونیستی را متهم در زمینه سلاحهای هستهای خواند و تصریح کرد: جامعه جهانی باید عزم جدی برای رسیدگی به اتهامات این رژیم داشته باشد. این رژیم علیرغم اتهامی که متوجه آن است اذعان نیز کرده که به شکل غیرقانونی به این سلاحها دست یافته است. آژانس بینالمللی انرژی اتمی و مجامع بینالمللی باید این اتهامات را بررسی و پیگیری کنند که چه کسی این سلاحها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است. وی به 1+5 توصیه کرد که اجازه ندهند این رژیم برای اهداف نامشروع خود از آنها استفاده کند. *همواره گفتهایم که راه حل سوریه دموکراسی است سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: اینکه 1+5 در این 8 ماه به این نتیجه رسیدند که باید اعتماد ملت ایران را جلب کنند، مثبت بود. وی افزود: آنها باید رفتارهایی داشته باشند که اعتماد ملت ما را جلب کنند که تحریمها یکی از این موارد است. جلیلی با بیان اینکه میتوان در این مسیر گامهای کوچکی برداشت، خاطرنشان کرد: 1+5 به گامهایی اشاره کردند که ما گفتیم باید متوازن باشد. نفس ورود آنها به مسئله رفع تحریمها گام مثبتی است که البته باید با توازن همراه باشد. وی با اشاره به نشست کارشناسی که قرار است در اواخر سال جاری در استانبول برگزار شود، افزود: این نشست برای این است که مشخص شود این گامها چگونه میتواند متوازن شود. دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: ما در نشست استانبول، بغداد و مسکو پیشنهاد کردیم که به بحثهای غیر هستهای نیز بپردازیم از جمله گفتوگو برای همکاری در خصوص مسائل منطقهای که یکی از پیشنهادات بحث سوریه و بحرین بود. وی ادامه داد: در گفتوگوهای استانبول اعلام کردیم مسیری که برخی کشورها و قدرتها در سوریه دنبال میکند غیر دموکراسی و غلط است و مجال را برای فعالیتهای تروریستی فراهم میکند. دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: متاسفانه شاهد بودیم که برخی کشورها همان مسیر را دنبال کردند و از تروریسم ارسال سلاح به داخل سوریه و... حمایت به عمل آوردند. ما همواره اعلام کردهایم که راه حل سوریه یک کلمه بیشتر نیست و آن «دموکراسی» است. همه باید به سازوکارهای دموکراتیک تن داده و زمینه را فراهم کند تا مردم سوریه در سازوکاری داخلی و با برگزاری انتخابات آنچه را که میخواهند انتخاب کنند که متاسفانه برخی خلاف این مسیر را رفتند. وی با بیان اینکه آنها امروز به این نتیجه رسیدهاند که این مسیر غلط بوده، خاطرنشان کرد: واقعیت میدان و صحنه سوریه به آنها نشان داد که آنچه ایران میگفته، درست بوده است. جلیلی در پاسخ به سؤالی به رئوس پیشنهاد ایران در نشست مسکو اشاره کرد و افزود: مهمترین محور آن حق غنیسازی بود. ما در نشست آلماتی سازوکار اجرایی شدن آن پیشنهادات را ارائه دادیم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار بیبیسی بار دیگر بر حق جمهوری اسلامی در انجام غنیسازی تصریح کرد و افزود: حق غنیسازی برای همه اعضای ان پی تی پذیرفته شده و شناخته شده است و آن را حق خود میدانیم و برای نیازهای خود اعمال میکنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: هر آنچه نیاز داشته باشیم اعمال میکنیم چه 5 درصد و چه 20 درصد. ما باید نیاز خود را برطرف کنیم. وی گفت: اعمال حق ما مبتنی بر نیازهای ماست و مادامی که نیاز داشته باشیم آن حق را اعمال میکنیم. RE: تازه ترین اخبار 5+1 - Pariya - 05-02-2014 12:32 ماینده آمریکا در گروه 1+5 در مذاکرات با ایران روز سهشنبه در کمیته روابط خارجی سنا درباره سیاست آمریکا در قبال ایران و اطلاعات به روز شده در مورد برنامه و مذاکرات هستهای سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات هستهای با ایران روز سهشنبه در سخنانی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا خطاب به حاضران در این جلسه گفت: من از اینکه فرصتی در اختیارم قرار دادید تا شما را در جریان جدیدترین تحولات مذاکرات 1+5 و ایران در زمینه برنامه هستهایاش قرار دهم، تشکر میکنم. من در حالی به اینجا آمدهام که اطمینان دارم ما دارای هدف مشترکی در قبال ایران هستیم: جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هستهای. به لطف ترکیبی از دیپلماسی سرسختانه و جامعترین رژیم تحریمهای هدفمند که تاکنون در مورد کشوری اعمال شده است. من مطمئنم که ما امروز نسبت به چند هفته پیش به این هدف نزدیکتر شدهایم. مذاکرهکننده هستهای ارشد آمریکا در ادامه اظهاراتش مدعی شد: ما از مدتها پیش دریافتیم که برنامه هستهای ایران یکی از جدیترین تهدیدات برای امنیت ملی آمریکا و منافع ما در خاورمیانه است. یک دولت ایرانی که مسلح به سلاح هستهای باشد خاورمیانه را بیثبات میکند، متحدان و شرکای ما را در منطقه به خطر میاندازد و رژیم جهانی منع اشاعه را تضعیف میکند. گروه 1+5 که از جدی بودن این چالش به طور کامل آگاه است در چند ماه گذشته مذاکرات پایدار با ایران را در زمینه برنامه هستهایاش انجام داده است. گروه 1+5 در 24 نوامبر سال 2013 اولین گام مهم را با توافق در زمینه برنامه اقدام مشترک اتخاذ کرد. این توافق حدود دو هفته پیش در تاریخ 20 ژانویه 2014 اجرایی شد و همانطور که رئیسجمهور (آمریکا) گفت، این برای اولین بار است که ایران پس از یک دهه با اقدامات مشخصی، پیشرفت برنامه هستهایاش را متوقف و آن را در زمینه ابعاد کلیدی عقب میراند، موافقت کرد. وی با برشمردن اقداماتی که ایران باید تحت توافق موقتی ژنو اتخاذ کند و علاوه بر آن افزایش فعالیتهای نظارتی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در ایران، گفت: این یک گام مهم اولیه بود و ایران در شش ماه آینده خود را به اقدامات بیشتری متعهد کرده است. برخی میپرسند که چرا ما باید به ایران اعتماد کنیم تا به تعهداتش عمل کند. همانطور که رئیسجمهور در سخنرانی سالانهاش گفت، این مذاکرات به اعتماد بستگی ندارد؛ هرگونه توافق درازمدت که ما بر سر آن به توافق برسیم باید بر مبنای اقدامات و محدودیتهای قابل راستیآزمایی باشد که به ما و جامعه بینالمللی اطمینان میدهد که ایران بمب هستهای نمیسازد. شرمن با اشاره به اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا در 20 ژانویه دست به اقداماتی برای لغو "محدود، موقتی و قابل راستیآزمایی" تحریمها زدند و علاوه بر آن آمریکا در تاریخ 1 فوریه بازگشت 550 میلیون دلار از درآمدهای مسدود شده ایران را تسهیل بخشید گفت: پیش از آن که به این مسأله که ما چه انتظاری از دور بعدی مذاکرات داریم، بپردازم مایلم به نکاتی اشاره کنم. اول اینکه برخی ناظران از برنامه اقدام مشترک انتقاد کرده و میگویند که ما از ابتدا باید درباره یک راهحل جامع با ایران در زمینه برنامه هستهایاش مذاکره میکردیم. اگر ما باور داشتیم که میتوانستیم از آغاز و در مدت زمان کوتاهی درباره یک راهحل جامع مذاکره کنیم، این کار را میکردیم. ولی خیلی زود آشکار شد که چنین مذاکرهای مدتی طول میکشد و ما میخواستیم مطمئن شویم که در طول این مدت ایران نگرانکنندهترین بخشهای برنامه هستهایاش را به پیش نمیبرد. اگر ما در زمینه برنامه اقدام مشترک توافق نکرده بودیم ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصدی ایران به رشد خود ادامه میداد، ایران همچنان سانتریفیوژهای سریعتر و پیشرفتهتری را نصب میکرد و در زمینه راکتور اراک نیز به پیشرفتهایی دست مییافت. اما به جای آن برنامه اقدام مشترک ایران را متعهد کرد که پیشرفت برنامهاش را متوقف کند، آن را در برخی حوزههای کلیدی به عقب براند و به ما زمان و فضای لازم برای مذاکره درباره یک راهحل جامع درازمدت را که نگرانیهایمان را به صورت دائمی برطرف کند، بدهد. معاون وزیر خارجه آمریکا افزود: دوم اینکه برخی گفتهاند که برنامه اقدام مشترک رژیم بیسابقه تحریمهایی که ما با کنگره برای ایجاد آن همکاری کردیم تضعیف خواهد کرد و به اقتصاد ایران کمک میکند تا برای مذاکره درباره یک راهحل جامع به اندازه کافی تحت فشار نباشد. ما مخالفیم. ساختار هستهای تحریمها در جای خود قرار دارد و تحریمهایی که تحت برنامه اقدام مشترک لغو شد، طوری طراحی شده است که فشار و توانایی ما برای مذاکره درباره یک راهحل جامع را حفظ کند. مذاکرهکننده هستهای ارشد آمریکا در ادامه اظهاراتش به تلاشهای واشنگتن برای منصرف کردن شرکتهای خارجی از انعقاد قرارداد با ایران پرداخت و تاکید کرد که در مدت زمانی که مذاکرات ادامه دارد واشنگتن به اعمال تحریمهای موجود علیه ایران ادامه خواهد داد. شرمن پس از آن به توافق جامع با ایران پرداخت و گفت: مدیران سیاسی گروه 1+5 در اواخر ماه میلادی جاری (18فوریه) با ایران دیدار میکنند تا مذاکره درباره یک راهحل جامع برای برنامه هستهای ایران را آغاز کنند. همانطور که در برنامه اقدام مشترک عنوان شد هدف ما از این مذاکرات رسیدن به یک راهحل جامع درازمدت است که برای دو طرف قابل قبول باشد و اطمینان دهد که برنامه هستهای ایران منحصرا صلحآمیز خواهد بود. برنامه اقدام مشترک تنها گام اولیه راهحل جامعی است که ما به دنبال رسیدن به آن هستیم. این راهحل جامع بر مبنای گامهای اولیهای که اتخاذ آنها را آغاز کردهایم، ساخته خواهد شد. راهحل جامع در نهایت راهحلی خواهد بود که بر اساس آن ما به صورت قابل راستیآزمایی اطمینان یافتهایم که برنامه هستهای ایران صلحآمیز است و ایران به دنبال سلاح هستهای نخواهد بود. وی در ادامه مدعی شد: درباره اینکه ما چه انتظاراتی داریم، رییسجمهور و وزیر خارجه (آمریکا) اخیرا برخی جنبههای خاص را که نشانه انتظارات ماست مطرح کردهاند. همانطور که رئیسجمهور در سخنرانیاش در مؤسسه سابان در 7 دسامبر 2013 گفت ما میدانیم که ایران برای داشتن یک برنامه هستهای صلحآمیز نیازی ندارد یک تأسیسات غنیسازی زیرزمینی و مستحکم مثل فردو داشته باشد. آنها برای داشتن یک برنامه هستهای صلحآمیز به یک راکتور آب سنگین در اراک نیازی ندارند. برنامه اقدام مشترک نیز ویژگیهای بنیادی یک توافق جامع را مشخص میکند، یکی از آنها این است که گام نهایی یک راهحل جامع دارای یک مدت زمان مشخص طولانی مدت است که باید بر سر آن توافق کرد و علاوه بر آن حقوق و وظایف کشورهای امضاءکننده معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای و توافق پادمانی آژانس بینالمللی انرژی اتمی را نشان میدهد. علاوه بر آن طبق برنامه اقدام مشترک ایران خود را به توجه به قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل به منظور حل نگرانیهای شورای امنیت در این زمینه متعهد کرده است. ایران علاوه بر آن به اجرای اقدامات شفافساز توافق شده و افزایش نظارتها متعهد شده است. کمیسیون مشترکی که بین ایران، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا به منظور نظارت بر اجرای برنامه اقدام مشترک تشکیل شد، نهادی برای گفتوگو به منظور تسهیل قطعنامه آژانس در زمینه "مسائل نگرانکننده گذشته و حال" که همه طرفها میدانند همان ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هستهای ایران است، خواهد بود. شرمن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یک موضوع دیگر که باید به آن توجه داشت این است که طبق مفاد برنامه اقدام مشترک ما با ایران توافق کردهایم که راهحل جامع بخشی از یک کل یکپارچه خواهد بود که براساس آن چیزی مورد توافق قرار نمیگیرد مگر اینکه همه چیز مورد توافق قرار گیرد. یک نکته مهم دیگر این است که ما اختیار پذیرش یا نپذیرفتن مفاد یک توافق نهایی را داریم. ما با صراحت به ایران گفتهایم که اگر به تعهداتش عمل نکند یا اگر ما نتوانیم به یک توافقی در زمینه یک راهحل جامع دست یابیم، از کنگره خواهیم خواست که تحریمهای جدید را تصویب کند. در این صورت ما در موقعیت مناسبی قرار خواهیم داشت تا تأثیر هرگونه تحریم جدیدی را به حداکثر برسانیم، زیرا با دنبال کردن تلاشهای دیپلماتیک از حمایت جامعه بینالمللی که برای تأثیرگذاری فشارهای بیشتر لازم است، برخوردار خواهیم بود. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، رییس هیات مذاکرهکننده ایران پس از توافق ژنو اظهار کرد که "سایتهای فردو و نطنز و برنامه آب سنگین (راکتور) ما با همین وضعیت کنونی ادامه دارد و هیچ موادی (هستهای) از کشور خارج نخواهد شد. در عین اینکه تمام تحریمها لغو خواهد شد و منابع مالی که غیرقانونی جلوی آن گرفته شده بود برمیگردند." مذاکرهکننده هستهای ارشد آمریکا در ادامه گفت: در مقایسه با آن، پیش بردن تحریمهای جدید در حال حاضر دیپلماسی امیدبخشی را که اکنون شرح دادم از مسیر خارج خواهد کرد، بین ما و متحدانمان شکاف خواهد انداخت و انسجام بینالمللی را که در تضمین تأثیرگذاری مورد نظر تحریمهایمان حیاتی بود، از بین خواهد برد. شرمن در ادامه ایران را به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و دخالتهای منطقهای متهم کرد و مدعی شد: ما همچنان نگران فعالیتهای بیثبات کننده ایران در منطقه که امنیت شرکایمان مثل اسرائیل و متحدانمان در حاشیه خلیجفارس را به خطر میاندازد، هستیم. ایران همچنان به کمکهای مالی، ارسال سلاح، آموزش و ارسال نیرو به دولت سوریه کمک میکند و به خشونتهای فرقهای و افراطیگرایی دامن میزند. ایران علاوه بر آن همچنان به تأمین سلاح و آموزش شبه نظامیان در لبنان، غزه، عراق، افغانستان، یمن و بحرین ادامه میدهد. ما به همکاری با متحدان و شرکایمان برای مقابله با این رفتار بیثباتکننده متعهد هستیم. وی پس از آن درباره شهروندان آمریکایی زندانی شده در ایران گفت: ما بار دیگر از ایران میخواهیم که سعید عابدینی و امیر حکمتی را آزاد کند و از تلاشهای ما برای بازگرداندن رابرت لوینسون به خانه حمایت کند. ما از اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه احتمال عفو عابدینی و حکمتی وجود دارد استقبال میکنیم و امیدواریم که در آینده چیزهای بیشتری درباره این گزینه از ایران بشنویم. ما بارها از دولت ایران خواستهایم که در یافتن لوینسون به ما کمک کند و از مقامات ایران خواستهایم که اجازه سفر مقامات سفارت سوئیس در تهران را برای اطمینان از سلامت حکمتی و عابدینی بدهد و آنها را آزاد کند. ما از انتقال عابدینی به زندان رجاییشهر آگاهیم و نگرانیهایی درباره وضعیت پزشکی او داریم. ما از مقامات ایران خواستهایم که به نگرانیهای ما درباره سلامتی و وضعیت زندان او پاسخ دهند و او را به اوین بازگردانند. مذاکرهکننده هستهای ارشد آمریکا افزود: رئیسجمهور در گفتوگوی تلفنیاش با رئیسجمهور ایران در 27 سپتامبر درباره این سه مورد با وی صحبت کرد. وزیر امور خارجه آمریکا به طور مستقیم این مسأله را در گفتوگو با ظریف مطرح کرده است که آخرین بار همین هفته پیش بود. من در حاشیه گفتوگوهایمان در ژنو این سه مورد را با مقامات ایرانی مطرح کردم و از آنها خواستم که نگرانیهای ما را برطرف کنند. ما این مسأله را با شرکای بینالمللیمان نیز مطرح کردهایم تا از آنها بخواهیم این مسائل را به طور مستقیم با ایران مطرح کنند و تا زمانی که آنها به خانه بازگردند، به این کار ادامه خواهیم داد. آنها همچنان اولویتهای دولت آمریکا هستند و ما همچنان دولت ایران را تحت فشار قرار میدهیم تا اقداماتی را اتخاذ کنند و به آنها اجازه دهند تا به آغوش خانوادهشان بازگردند. شرمن در پایان سخنانش گفت: سیاست ما و رویکردمان در قبال ایران همچنان چندشاخهای است. با این حال ما به دنبال یک هدف نهایی هستیم: ایرانی که به وظایف و تعهدات بینالمللیاش عمل کند، به حقوق شهروندانش و همسایگانش احترام بگذارد و نقشی سازنده در منطقه داشته باشد. مذاکرات گروه 1+5 و ایران نشان میدهد که این امکان وجود دارد که بتوانیم در زمینه این تلاشها به پیشرفتهایی دست یابیم. ما چشمهایمان را به روی 30 سال تاریخچه دشوار بین آمریکا و ایران یا اقدامات قبلی ایران نبستهایم، ولی لازم است که به دیپلماسی شانسی برای موفقیت بدهیم. اگر ایران به تعهداتش عمل کند آنگاه جهان به مکان امنتری تبدیل خواهد شد. اگر عمل نکند، آنگاه ما همه گزینهها برای اطمینان از اینکه ایران نمیتواند به یک سلاح هستهای دست یابد را نزد خود حفظ خواهیم کرد. ماههای آینده آزمونی برای اهداف ایران و همینطور احتمال رسیدن به یک راهحل صلحآمیز برای این چالش که صلح و امنیت بینالملل را تهدید میکند، است. ما مشتاقانه منتظر کار با کنگره هستیم تا منافع امنیت ملی آمریکا را به پیش ببریم و جلوی یک ایران مسلح به سلاح هستهای را بگیریم. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در گفتوگو با شبکه تلویزیونی فونیکس در برلین اظهار کرد: در صورتی که دو طرف به توافق نرسند، ایران سطح غنیسازی را به سطح بالای ۲۰ درصد خواهد رساند، در عین حال که باید تلاش کرد، چنین نشود.
|